Köpvillkor
§1. Ålder
Viktig information: För att handla på Stockholmsturaffar.se måste du vara myndig
samt inneha svensk personnummer. Denna regel gäller vid all köp hos oss, även de
produkter som ej kräver någon åldersgräns . Vi utför alltid en ålderskontroll på alla
inkomna beställningar. Vid bedrägeriförsök, köp som görs av en minderårig eller
beställning i någon annans namn görs en polisanmälan. Vid beställning kontrolleras
varje kund manuellt för högsta säkerhet då tobak har en åldersgräns från 18 år.
Stockholmsturaffar förbehåller sig rätten och neka ett köp vid misstanke om missbruk
av vår tjänst. Genom att handla på Stockholmsturaffar.se så bekräftar du att du tagit
del och läst igenom våra köpvillkor samt att du accepterat dess villkor. Du accepterar
även våra samarbetspartners villkor. Detta behövs för att kunna ta betalt och leverera
dina varor till dig.
§2. Köp
Vid beställning träffas avtal om köp först när Stockholmsturaffar.se bekräftat beställningen
genom en orderbekräftelse. En orderbekräftelse skickas senast 24 timmar efter att beställning
mottagits av oss. Om leveranstid ändras i beställningen kommer kunden att meddelas om
detta snarast möjligt. Du har alltid rätt att häva köpet utan kostnad fram till att varan är
skickad. Stockholmsturaffar.se har ägande och återtaganderätt till samtliga produkter tills dess
att fullständig betalning har erlagts från kund. För att handla hos oss måste du vara 18 år och
vi måste kunna fastställa kundens bostadsadress.
§3. Pris
I priserna ingår moms med 25 % för alla beställningar. Vid bekräftad beställning, kan priserna
endast ändras av omständigheter som Stockholmsturaffar.se inte råder över. Till exempel
väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms. Inga
expeditionskostnader tillkommer. Skulle priset ändras har kunden rätt att utan kostnad häva
köpet.
§4. Frakt
Minimum beloppet för köp är 194kr. Vi erbjuder frifrakt på utvalda leveransalternativ.
Fraktens pris kan ändras i samband med kampanjer och erbjudanden. Ordinarie fraktavgift
ligger på 49kr för samtliga transportörer. Vid köp över 799kr så blir samtliga
leveransalternativ fraktfria.
§5. Betalningsalternativ/betalningsvillkor
§5.2 Kortbetalning
Stockholmsturaffar.se erbjuder betalning mot kort från MasterCard och Visa. Kortbetalningar
hanteras av vår betalningspartner Klarna Bank. Vid köpet reserveras summan på ditt konto
och dras först när din order har skickats från oss. Vi lagrar aldrig information om ditt kort och
alla transaktioner sker med säker teknologi (SSL).

§6. Leveranser
Varor som finns i lager skickas normalt sätt samma dag om beställningen kommer in innan
15:00 annars skickas det nästa vardag. I de fall en vara måste beställas från leverantör kan
leveranstiden dröja upp till fyra veckor. Vi reserverar oss för att samtliga lagervaror blir
slutsålda innan vi hinner uppdatera hemsidan, och då upplyser vi kunderna om detta via
antingen i form av ett epost meddelande eller ett telefonsamtal. Kunden har alltid rätt att häva
köp utan kostnad om inte varan finns i lager. Paketen levereras av DHL eller PostNord till
utlämningsställe och kan endast hämtas ut mot uppvisande av en giltig legitimation. Man kan
även beställa hemleverans med Budbee, hemleverans är endast tillgängligt på utvalda orter
och kan endast levereras till din folkbokföringsadress och kräver då även uppvisning av
legitimation. Genom att välja Budbee hemleverans i kassan så godkänner du Budbee’s
leveransvillkor.
§7. Leveransförseningar
Ibland uppstår leveransförseningar utom vår kontroll. Det kan t.ex. ske då en leverantör inte
kan fullfölja sina leveransförpliktelser mot oss. Om det inträffar frånsäger vi oss
ersättningsansvar till kunden för den skada som förseningen åstadkommit.
§8. Transportrisken
Stockholmsturaffar.se ansvarar för transport till dig som kund. Du som kund står för risken
vid eventuell retur till oss.
§9. Skadade varor
När får dina varor är det viktigt att du kontrollerar så att varorna inte är skadade. Är varan
skadan eller felaktig kontakta oss så snart som möjligt via e-post eller per telefon dock senast
14 dagar efter mottagandet.
§10. Ångerrätt och Öppet köp
När du som konsument handlar varor på internet har du som huvudregel alltid 14 dagars
ångerrätt enligt lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Ångerrätten
gäller inte vid köp av snus eftersom snus är en färskvara med begränsad hållbarhetstid.
Om det är så att du ångrar någon annan produkt som inte är färskvara så måste detta meddelas
till oss skriftligen eller via telefon, högst 14 dagar efter paketet hämtas ut.
Ångerrätten löper från den dag du tagit emot varan och gäller under förutsättning att varan
returneras till Stockholmsturaffar i väsentligen oförändrat skick. Det innebär att du inte får
använda varan, ta bort etiketter eller bryta eventuella förseglingar annat än vad som är
nödvändigt för att undersöka varan (fastställa varans art, egenskaper eller funktion). För att
kunna utnyttja ångerrätten skall varan skickas tillbaka till Stockholmsturaffar i sin
originalförpackning.
Du som kund står själv för transportrisken vid returer. När vi mottager din retur så kommer en
kreditering utföras och beroende på ditt valda betalmedel ersättas antingen genom
återbetalning till kort eller bankkonto som använts vid köpet, eller en kreditering på fakturan.

Eventuell återbetalning eller kreditering kommer ske inom 14 dagar från den dagen
Stockholmsturaffar tog emot varorna.
Om du har några frågor kring ångerrätt, reklamation så kan du kontakta oss så svarar vi på
dina frågor. Vi svarar vanligtvis på alla mail frågor inom 24 timmar (vardagar 8-17). Du
måste alltid hämta ut ditt paket och sedan skicka den som retur, gör du inte detta kommer du
att bli debiterad enligt §15.
Vid köp som berättigar till gåva eller extra rabatt betraktas värdet av gåvan eller den extra
rabatten som en generell rabatt på hela beloppet vid köptillfället. Om någon del av köpet byts
och/eller returneras värderas returnerade varor till köpeskillingen minus sin relativa andel av
den generella rabatten. Vid byten sker ingen omräkning av den ursprungliga grunden för gåva
eller rabatt.
Kampanj eller erbjudande om sådan gåva eller extra rabatt är endast tillgänglig för nya köp
via webbplatsen och kan inte erhållas retroaktivt. Gåva eller rabatt kan inte överföras till annat
köp och kan inte tillgodoräknas vid byte till annan vara.
§10.1 Ångerrätt Färskvaror
Stockholmsturaffar kan inte acceptera returer på ”färskvaror” då dom klassas som
livsmedelsprodukter och deras värde sjunker markant efter att dom lämnat lagret. Paket av
följande produkter har ingen form av ångerrätt: Snussatser, Råtobaksprodukter, Snus, Ejuice,
Cigarrer, Godis, Dryck, Snacks och Glass.
Andra varor som inte innefattas av ångerrätten är personliga artiklar som används i munnen
eller liknande. Vi tar inte mot returer som använts på något sätt såsom använda pipor, ecigg,
vaporizers eller cigaretter.
Om du som kund endå returnerar varor som inte innefattas av får ångerrätts policy kommer en
100% värdeminskning appliceras och inga pengar kommer returneras då varan anses vara
förbrukad.
§11. Reklamationer
Om du vill reklamera en skadad eller felaktig produkt ber vi dig kontakta oss via e-post för
vidare instruktioner. Meddela oss helst via e-post eller telefon innan du skickar något och
inkludera alltid följesedel. Kom ihåg att du ansvarar för frakten till oss. Vid en eventuell tvist
följer vi alltid ARN:s rekommendationer.
Vid Tvist följer vi alltid ARN’s rekommendation.
Länk till EU tvistlösningssida: ec.europa.eu/odr
§11. Skador på försändelser eller saknade varor.
Om skador upptäcks på paketet när du hämtar ut det skall du i första hand inte ta emot
varorna. Om skadan på paketet är dolt så skall Stockholmsturaffar informeras inom 24 timmar
med medföljande bilder på paketet. Om inga skador på paketet upptäckts så skall
Stockholmsturaffar informeras antingen via epost eller via telefon så snart som möjligt efter
leveransen mottagits av mottagaren.

Om varor saknas från din försändelse och paketet ser oskatt ut, kontakta Stockholmsturaffar
kundtjänst så snart som möjligt. Inom 14 dagar från mottagandet skall felskick anmälas.
§12. Tryckfel och produktbilder
Stockholmsturaffar.se reserverar sig för eventuella tryckfel i texter på denna webbsida. Vi ger
ingen garanti att alla bilder exakt återger produkternas verkliga utseende. Vi strävar dock
alltid efter att återge en så liknande bild som möjligt av produkten.
§13. Återbetalningar
Återbetalningar sker till ditt bankkonto eller det kort som användes vid beställningstillfället.
Återbetalningen sker snarast möjligt från att vi har mottagit och godkänt din retur. Dock alltid
inom 30 dagar efter mottagen retur.
§14. Reservationer
Vi reserverar oss för ändringar i priser till följd av stora prisavvikelser från våra leverantörer,
felskrivningar eller andra fel som ligger utanför vår kontroll. Läs mer om oförutsedda
händelser under Force Majeur nedan.
§15. Outlöst försändelse.
Du som kund är ansvarig för att telefonnummer samt e-postadress och adress som fylls i vid
utcheckning i kassan. Vi ber dig som kund att vara mycket noggrann och skulle du upptäcka
något fel genast kontakta kundtjänst.
För försändelse som ej löses ut varpå paketet går i retur till Stockholmsturaffar, debiteras en
avgift om 299:-ink moms för att täcka våra kostnader för transport och administration.
Betalningsvillkor 10 dagar netto.
Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med 60kr samt dröjsmålsränta. Faktureringen
sker i samarbete med ”Klarna”. Stockholmsturaffar har upplåtit Svea Ekonomi att hantera sina
kundresnota- och inkassotjänster.
§16. Skydd av Personuppgifter.
Skydd av personuppgifter I samband med registrering och beställning godkänner du att vi
lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den
service som du förväntar dig av oss. Enligt PUL (personuppgiftslagen) har du rätt att få den
information som vi har registrerat på dig och om du anser den vara felaktig eller irrelevant
kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta i så fall vår
kundservice.
§17. Force Majeur
I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut och
jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, och påverkar
ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda
avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda
avtal. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt,

t. ex. restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc, onormal nedgång i
marknaden. Nedan följer länkar till Konsumentverket och ARN där du kan läsa mer detaljerat
om Konsumentköplagen och Distansavtalslagen mm.
www.konsumentverket.se
www.arn.se